La relació de les principals tècniques d’estudi que s'inclouen en el protocol “Talents OASIS Cooppel” . A nivell general aquí cito les 15 següents:
A.- Competències metodològiques i comunicatives oral i escrita.
Tècnica L2+SER= Lectura lenta. Lectura ràpida. Subratllar, Esquematitzar i Recitar.
a.- Dues lectures: una lenta i l’altra ràpida.-
– Lectura lenta: clarificar les paraules que no se el significat.
– Lectura ràpida: calcular la meva velocitat de lectura i de comunicació oral mental.
b.- Tractament de la informació:
c.- Subratllar 05.- Esquematitzar 5.1.- Resumir i/o recitar (RE)
d.- Prendre Apunts (PA)
2.- Elaboració de targetes Cooppel per un costat la pregunta i per l'altra la resposta. Construcció de cartes, postals, estampes, dòminos, etc.
3.- Anagrames i acròstics.
Anagrama.- Un anagrama és un mot o una frase formats per la transposició de les lletres d’un altre mot o una altra frase. Per exemple, l’anagrama d’anagrama és amagaran.
Anagrames cèlebres[modifica | modifica el codi]
Avida Dollars (Salvador Dalí): inventat per André Breton, el pope del surrealisme. Salvador Dalí va acceptar l’anagrama com un dels seus atributs, passant a formar part de la seva pròpia “Llegenda Àuria“.
Tobia Gorrio (Arrigo Boito): El cèlebre compositor i poeta italià utilitzava el seu nom vertader com a compositor d’òpera i l’anagramàtic com a escriptor de librettos.
Alcofribas Nasier (François Rabelais)
Sinera (Arenys), en l’obra de Salvador Espriu Cementiri de Sinera.
Nota negra (Argentona), nom d’un bar cultural d’aquesta vila maresmenca.
Gent raona (Argentona), joc de paraules emprat a Argentona vers ells mateixos.
I am Lord Voldemort (Tom Marvolo Riddle), de la saga Harry Potter.
L’anagrama de L’anagrama és La magrana.
Acròstic
Un acròstic és una composició poètica en què les lletres que ocupen determinats llocs (per exemple: les lletres inicials de cada vers) formen una paraula o frase.
Pot haver-hi dues intencions darrere d’un acròstic: lúdica (fer un joc de paraules) o amagar un missatge secret dins el poema. En aquest sentit trobem acròstics a la poesia amorosa i a la Bíblia.
Per exemple, un acròstic per a la paraula “farina” podria ser:
Faig els pastissos
Amb el blat
Remenem bé
I afegim sucre
No hi ha res millor
A menjar tots
4.- Mapes de la Ment: Conceptuals, Mentals i Decisoris.
5.-Disseny de taulers amb nucli conceptual i procedimental.
6.- Agrupaments per tasques, parelles i grups, equips i treball per projectes.
6.1.- Fabricació de taulers. Disseny, assaig i producte final.
6.2.- L'assaig amb dinàmiques dels jocs de taula i les agilitats necessàries per a l'equilibri i sostenibilitat del joc.
7.- Generalització econòmico creativa de les decisions mentals i en totes les matèries i en la vida del dia a dia, tant a l'institut com a l'entorn i la vida mateixa.
8.- Aprens millor quan ensenyes als demésCom més aprens tu més aprenc jo. Si jo t’ensenyo i cooperem.-
9.- Permís creatiu amb les principals tècniques mnemotècniques.-
9.1.- Visualització: L’ús d’imatges visuals afavoreix el record de la informació. Memoria Visual .El fet de recordar mitjançant la vista augmenta el rendiment de la memòria lògica i verbal, ja que suposa posar en marxa l’emisferi dret del nostre cervell. ex: esquemes, gràfics, diagrames…
9.2.- Associació: L’associació d’una informació amb altres informacions augmenta la seva accessibilitat. Comparar i contrastar. Recordem quelcom perquè s'assembla o es diferència d'alguna cosa que ja coneixem. Exemple: La 2a. Guerra Mundial va començar l’any que va néixer el meu pare.
9. 3.- L’organització. El material organitzat és més fàcil d’aprendre que el material desorganitzat perquè facilita la codificació i la recuperació. ** Organització lògica del materia **. La memòria no treballa bé amb els element aïllats, sinó que
organitzat lògicament el material a retenir, estarem facilitant la tasca
de connexió entre allò que abans no enteníem.
La tècnica que estem
comentant es basa en organitzar o memoritzar elements y s’ha de procurar
que les dades que em de memoritzar estiguin relacionades entre si, que
tinguin sentit y que integrin tot un lògic.
Ex: per memoritzar la llista de la compra ho agruparen en grups * làtics, carn, peix, drogueria..*
9.4.- Atribució de significat. És la relació que la persona pot establir entre aquesta informació i altres informacions desades en la seva memòria a llarg termini.
9.5.- Alguns consells d'estratègies per a recordar operant amb imaginació sobre el contingut.-
Divideix i venceràs ! Descansa i repeteix Ataca per tots els fronts. Repassa. Respecta el teu temps. Treballa i no et preocupis
Associació per exemples . Quan estudiem el significat d’una paraula (per exemple, hipotenusa) tot utilitzant una frase en la que se’n faci referència.
Analogies. Busquem semblants…. Exemple: El nom d’una persona ens recorda al nom d’una artista.
Associacions il·lògiques Tractem de memoritzar la llista de la compra (llet, galetes, tomàquet, pa i ceba) realitzant associacions sense sentit: “Una galeta es va banyar en un got de llet, però quan anava a llençar-s’hi de cap va veure que estava vermella com un tomàquet i que hi havia flotant un tros de pa jugant amb una ceba.”
Fraccionament de la informació Si volem recordar un número de telèfon, per exemple, ”917104026″ ens resultarà més fàcil si el dividim: “91-710-40-26″
Agrupació. Es tracta de fer el contrari que en el fraccionament de la informació. Per exemple, en la següent cadena de números: 3 – 3 – 4 – 7 – 3 – 7 – 9 – 0 – 9 – 0 – 8 resulta més fàcil de memoritzar si s’agrupa: 334 – 737 – 909 – 08
Exageració. La memòria es més receptiva davant quelcom absurd. La singularitat facilita la memorització: com més original sigui una informació millor es retindrà.
10.- Amb música i amb la literatura:
Ritme i rima. Posar música a un text, recitar-lo com si d’una poesia es tractés. Exemple: Crear petits versos amb les paraules que s’han de memoritzar.
11.- Recordar el context . Sovint resulta més fàcil recordar quelcom si es tracta de visualitzar el moment en el què s’estava estudiant un material. Exemple: Estava al balcó del pis, era divendres per la nit; recordo que estava escoltant música d’Elvis Presley i duia una samarreta groga,…
12.- Mètode dels “loci”
1. Cal memoritzar molt bé una sèrie d’imatges mentals de llocs coneguts que tinguin un ordre lògic o natural (per ex.: les habitacions de casa).
2. De cadascun dels elements de la informació que volem aprendre es visualitza i s’associa a la imatge de cada un dels llocs del nostre sistema, seguint l’ordre establert.
3. Quan volem recordar la informació, només necessitem fer un passeig imaginari i ordenat pels diferents llocs del nostre sistema i “recollir”, recuperar el fragment d’informació que havíem dipositat en cadascun.
Més sobre la tècnica dels “Llocs” http://www.slideshare.net/cinqueb25/com-millorar-els-meus-estudis
La Tècnica dels llocs . La tècnica mnemotècnica dels llocs consisteix en associar cadascun dels elements que es desitgen memoritzar amb els llocs d’un recorregut que ens sigui familiar. ( Per exemple, el recorregut que fem tots el dies des de casa fins l’escola o l’institut. Intenta-ho :
Oli
Pa de motlle
Olives
Llet
Detergent
Sabates
Recollir fotografies
Paper higiènic
Periòdic
Jaqueta de la tintoreria
Aquest es un exemple, tu pots fer una altre com vulguis !
13.- Tècnica de la cadena.-
Técnica de la cadena
Consisteix en encadenar aquelles paraules dins d’un resum o d’un esquema recoguin el significat fonamental i que és troba lògicament relacionades. La tècnica de la cadena és la memorització.
És procedeix de la següent manera:
És redueix les paraules o conceptes que volem memoritzar a imatges.
Tots els conceptes es poden reduir a imatges (per molt abstractes que siguin) perquè sempre hi ha alguna cosa que en ells es pot fer servir per evocar una imatge.
Les imatges tenen que ser:
-Concretes
-Diferenciades i clares.
-Humorístiques i còmiques.
És formen imatges corresponent a la 1ª y 2ª paraula, i amb elles es forma una imatge composta en la que es ajunten les dues.
S’uneix de la mateixa manera les imatges de la segona i la tercera paraula, i així successivament. Es pot conduir la sèrie unint la imatge de la primera amb la de la última paraula.
Realitza l’exercici de la cadena amb las següents paraules:
Ordinador
Fulla
Cadira
Rellotge
Pàgina
Roba
Cadira
Nena
14.- Tècnica de la historieta.-
TÈCNICA DE LA HISTORIETA
Consisteix en construir una història amb els elements que han de memoritzar-se.
Ex. Construeix una historieta amb les següents paraules. Recorda que el fonamental es unir la imatge amb l’acció i l’emoció.
Riu
Montanya
Butraguenyo
Comentar
Sed
Món
Vent
Menjar
Son
Demostració
Novel·la
Alumne
Quan anava pel riu, al costat de la montanya, un brutaguenyo, em va comentar que tenia sed i que havia viatjat pel tot món, amb fort vent i sense menjar res, que es moria de son,havia de fer una demostració d’una novela a la seva alumne de l’escola.
15.- La Vivència d’un tema.-
http://www.psicologiabruc.es/tecniquesestudi.html La vivència d’un tema
Aquesta tècnica es basa en el fet que, recordem més les vivències que han sigut importants per nosaltres. És a dir, els moments que ens han deixat una emprempta i no per exemple: memoritzar uns números o un text qualsevol.
¿I com aplicar aquesta tècnica en els estudis?
Fàcil, tenim que implicar-nos al màxim en les tasques d’estudi i associar allò que volem memoritzar en alguna cosa pròpia i personal per tal que ens sigui més agradable.
B.- Per a consultar: Conèixer les webs a la fi de facilitar la iniciativa i la creativitat.-
Abans
de començar, l’ambient d’estudi, organització del temps d’estudi,
autoestima, atenció a la memòria i a la concentració, lectura, idees
principals, subratllat, esquema, resum, preparar un treball, abans d’un
examen i treballar en grup.
Lloc d’estudi, organització, autoestima,lectura, subratllat, esquema, resum, gràfics, apunts, memòria, atenció, examen i joc